ZŠ a MŠ Potěhy, okres Kutná Hora
Potěhy 155, 285 63 Tupadly
Telefony:
Škola: 327 371 138
Školka: 327 371 148
Jídelna: 327 371 126
Email:
Charakteristika, umístění, vybavení ŠD
Školní družina je součástí základní školy, ŠD má k dispozici dvě provozní místnosti.
K pohybovým aktivitám mohou děti využívat hřiště a přilehlý park u školy, ŠD má k dispozici i školní tělocvičnu.
Stravování dětí probíhá ve školní jídelně. Pitný režim zajišťuje vychovatelka. Materiální podmínky školní družiny jsou dobré, třída je vybavena standartním nábytkem. Průběžně jsou do školní družiny dokupovány nové hračky a pomůcky.
Činnost školní družiny
Dvě oddělení školní družiny navštěvuje každý rok 50 žáků 1. stupně od první do páté třídy. O školní družinu je velký zájem. Činnost ve školní družině je organizována s ohledem na věkové složení dětí.
Personální podmínky
Zájmové vzdělávání je řízeno kvalifikovanými odborníky. Obě vychovatelky mají odborné pedagogické vzdělání. Program ŠD navazuje na výchovně vzdělávací činnost školy. V maximální možné míře je zařazována tělovýchovná činnost, výtvarná a pracovní činnost.
Ekonomické podmínky
Na základě zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) podle §123, odst.4 byl stanoven měsíční poplatek za poskytování školské služby (školní družina) při celotýdenní docházce 100,-Kč měsíčně, při částečné docházce /pouze některé dny v týdnu/ 50,-Kč, na částečnou úhradu neinvestičních nákladů ŠD. Příspěvek je splatný do 15 – téhož měsíce.
Podmínky přijímání uchazečů
Do ŠD se děti přihlašují zápisním lístkem, na kterém rodiče řádně vyplní všechny údaje (zvláště, kdy a s kým bude dítě ze ŠD odcházet – samo či v doprovodu rodičů, popř. sourozenců, kontakt na rodiče).
Změny na zápisních lístcích oznámí rodiče vychovatelce písemně s podpisem a datem.
Docházka je povinná, rodiče omlouvají nepřítomnost dítěte písemně, nebo telefonicky .
O přijímání žáků do ŠD rozhoduje ředitel školy.
Podmínky průběhu vzdělávání
Provoz ranní družiny je od 6:15 do 7:30 hodin. Z ranní ŠD odcházejí žáci do tříd na vyučování. Provoz odpolední družiny od 11:20 do 16:00 hodin. Žáky 1. třídy předává učitelka vychovatelce po skončení vyučování.
Ukončování vzdělávání
Žáci jsou do ŠD přijímáni vždy na jeden školní rok. Dítě je možné ze ŠD odhlásit kdykoliv během školního roku (písemná žádost rodičů). Ředitel školy může žáka ze ŠD vyloučit při opakovaném nedodržování vnitřního řádu školní družiny.
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Činnosti spontání a řízené se prolínají, jejich skladba respektuje psychosociální podmínky výchovně vzdělávací práce školní družiny.
Pitný režim je zajištěn během oběda ve školní jídelně a odpoledne ve školní družině. Prostředí užívaných prostorů vyhovuje hygienickým normám. Žáci jsou pravidelně poučováni o nebezpečí úrazu, zvláště při pohybu na schodech a pobytu venku. Žák ze ŠD nikdy neodchází bez vědomí vychovatelky. Zdravotní problémy či úraz, neprodleně nahlásí vychovatelce. Při pobytu v ŠD žáci dbají na bezpečnost svou a svých spolužáků, snaží se vyvarovat konfliktních situací. Všechny děti ŠD jsou poučeny o zásadách bezpečnosti.
Psychosociální podmínky
Ve školní družině je vytvářeno pohodové a příznivé sociální klima. Při všech činnostech jsou respektovány potřeby jedince. Náplň činností je věkově přiměřená, hodnocení žáků je motivující. Rodiče žáků jsou informováni o činnosti školní družiny prostřednictvím nástěnky školní družiny a webových stránek školy.
Podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní družině
Při plánování a realizaci vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními je třeba mít na zřeteli fakt, že se žáci ve svých individuálních vzdělávacích potřebách a možnostech liší. Účelem podpory vzdělávání těchto žáků je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti.
Pokud se bude v „běžném“ oddělení školní družiny vzdělávat žák s přiznaným podpůrným opatřením 2. až 5. stupně, je nutné organizovat zájmové vzdělávání v souladu s § 17 vyhlášky č. 27/2016 Sb. To znamená, že v oddělení se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
Pedagogové školní družiny jsou povinni při jednotlivých činnostech respektovat individuální i věkové zvláštnosti jednotlivých žáků. Vybírat pro ně činnosti, ve kterých mohou uspět a zcela se vyrovnat svým vrstevníkům. Jsou informováni třídními učiteli (po dohodě s rodiči) o potřebách žáků se speciálními vzdělávacími problémy a podle toho plánují jednotlivé zájmové i vzdělávací činnosti ŠD.
Charakteristika ŠVP školní družiny
Hlavní cíl
Vychází z priorit ZŠ.
Zájmové vzdělávání ve školní družině naplňuje obecné cíle vzdělávání dané školským zákonem. Jde o rozvoj žáka, jeho učení a poznávání, osvojování základních hodnot, získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost. Školní družina umožňuje vychovávat k smysluplnému využívání volného času, zařazuje odpočinkovou činnost a přípravu na vyučování.
Konkrétní cíle vzdělávání
Pro činnost ve školní družině jsou voleny takové metody a formy práce, které směřují k naplňování těchto cílů:
a) Rozvíjet kladné vztahy v kolektivu žáků i mimo něj
b) Posilovat komunikativní dovednosti
c) Učit žáky efektivně využívat volný čas
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Vzdělávací a výchovné oblasti
Obsah vzdělávacího programu družiny Je strukturován podle tematického celku základního vzdělání Člověk a jeho svět.
1. Místo, kde žijeme
Poznávání nejbližšího okolí, organizace školy, družiny, orientace v prostoru a čase, orientace v prostorách školy a v blízkém okolí, bezpečnost na cestě do školy, vycházka, dopravní výchova.
(kompetence činností a občanské)
2. Lidé kolem nás
Osvojení zásad vhodného společenského chování, tolerance, empatie, vzájemná úcta, komunikace slovní i mimoslovní, dodržování pravidel stolování, předcházení šikaně, zařazení prvků mediální výchovy (co děti shlédly, slyšely).
(Kompetence k řešení problémů, komunikativní, sociální)
3. Lidé a čas
Budování a dodržování správného režimu, vytváření pravidelných návyků, umět využít správně a účelně svůj volný čas (základy pro využívání smysluplných volnočasových aktivit).
(Kompetence k využití volného času).
4. Rozmanitosti přírody
Vycházky a pobyty v přírodě, pozorování změn, určování, využití encyklopedií, následné výtvarné zpracování, péče o rostliny, ekologická výchova – ochrana přírody.
(Kompetence k učení).
5. Člověk a jeho zdraví
Poznávání sebe sama, poučení a péče o zdraví a nemocech, zdravotní prevence, osobní hygiena a čistota, poučení o úrazech a jejich předcházení, umět ošetřit drobná poranění. Besedy na toto téma, nové pohybové hry v místnosti, tělocvičně, terénu, dodržování pitného režimu.
(Kompetence komunikativní, sociální a interpersonální, občanské).
6. Umění a kultura
Vytvářet a zafixovat u dětí v průběhu několikaleté docházky do ŠD kulturu chování, stolování, oblékání, cestování. Osvojení estetiky – krásna, vnímání světa a okolí tvořivě, citlivě. Umění se vyjádřit neverbálně pomocí linie, tvaru, barvy, gesta, mimiky.
(Kompetence komunikativní).
Metody a formy vzdělávání
Naplnění požadavků dosahujeme konkrétními aktivitami specifickými pro školní družinu. Podmínkou je vlastní prožitek žáků, propojování s reálnými životními situacemi a přesahem do běžného života.
Nejvhodnější jsou tedy metody prožitkové = učení se hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na jeho přímých zážitcích. Poskytujeme dětem dostatek prostoru pro jejich aktivitu a vlastní plány.
Tyto metody probíhají formou hry, kterou se děti zabývají na základě svého zájmu a vlastní volby.
Formy vzdělávání
Plán zájmového vzdělávání a činností
Plán je rozvržen do čtyř bloků na čtyři roční období: podzim, zima, jaro, léto.
1. blok - Podzim (září, říjen, listopad)
Rekreační činnost:
Odpočinková činnost
Společenská činnost
Zájmová činnost
Příprava na vyučování
2.blok - Zimní období – prosinec, leden únor
Rekreační činnost
Odpočinková činnost
Společenská činnost
Zájmová činnost
Příprava na vyučování
3. blok - Jarní období – březen, duben, květen,
Rekreační činnost:
Odpočinková činnost
Společenská činnost
Zájmová činnost
Příprava na vyučování
4. blok - Léto / Červen/
Odpočinková činnost
Rekreační činnost
Společenská činnost
Výtvarná činnost
Pracovní činnosti
Tělovýchovné činnosti
Hudební činnost
Přírodovědné činnosti
Závěr
Při všech složkách výchovně vzdělávacího programu přihlížíme k individuálním schopnostem dětí, nepřetěžujeme je, nenutíme je k práci či hře za každou cenu – snažíme se najít náhradní řešení, k jejich povaze, fyzickým schopnostem a zálibám. Do měsíčního plánu zařazujeme oblíbené hry dětí, volíme aktuální témata (různé svátky, výročí, lidové tradice), dbáme na pravidelné střídání všech složek. Také děti se mohou na skladbě programu podílet (rozhodnou společně, jakou hru si zahrají, na jaké téma budou malovat, přinesou si kazetu s oblíbeným filmem či vyprávěním apod.).
Při sestavování plánů se řídíme rozvrhem dětí a skladbou dětí ve školní družině, Ve školní družině by se měly děti odreagovat (společenské hry, hračky, stavebnice, sportovní aktivity), odpočinout si (poslech četby, audiokazety, kreslení, prohlížení časopisů), ale mohou se také zapojit do práce v různých zájmových činností dle svých zálib. Děti se také ve školní družině rády podílí na výzdobě prostor školy.
Děti jsou v družině velice krátkou dobu a přichází postupně. Některé děti ještě po obědě odchází na různé kroužky, čímž je veškerá organizovaná činnost ve školní družině značně komplikována. Vychovatelka nemůže čekat se zájmovou činností na všechny žáky, proto začíná s motivací pouze u některých, ostatní příchozí žáci jsou motivováni již prací svých spolužáků. Také pro hodnocení práce dětí je velice malý prostor. Často se stává, že se práce nedokončují za jeden den. Některým dětem zaberou činnosti i více hodin, proto závěrečné hodnocení probíhá spíše individuálně. Nikdy vychovatelka dítě do práce ani do zájmové činnosti nenutí, pokud dítě projeví zájem si odpočinout a věnovat se odpočinku nebo nějaké hře, má prostor. Vychovatelka se vždy snaží mu připravenou činnost nabídnout, ale pokud dítě zájem neprojeví, nenutí ho.
Projednán školskou radou dne: 28. 6. 2016
Projednán pedagogickou radou dne: 22. 6. 2016
Platnost od: 1. 9. 2016
Mohlo by vás zajímat